Dlaczego Fundacja “Arystoteles” zainteresowała się “Czystym Powietrzem”?
Wstęp
Fundacja “Arystoteles”, z chęci realizacji statutowych celów wspierania indywidualnej własności prywatnej oraz przeciwdziałania marginalizacji własności w/w ludzi wolnych, zwłaszcza przeciwdziałania wywłaszczaniu ludzi wolnych z indywidualnych domów jednorodzinnych poprzez zubażanie tej grupy ludzi z dochodów i obarczanie ich haraczami pod pozorami podatków i mnóstwa innych nieekwiwalentnych trybutów tatarskich na uzurpatorów władzy publicznej, bacznie przyglądała się rządowi od chwili uruchomienia Programu Priorytetowego “Czyste Powietrze” w 2018 r.
Ponieważ ogrom niedogodności, jakie Beneficjentom stawiały biurokratyczne molochy państwowe zniechęcała Fundację do jakiegokolwiek popierania w/w nieefektywnych ekonomicznie form rzekomej pomocy w/w grupom społecznym przez bezprawne, bo demonokratyczne instytucje publiczne.
Ponieważ z dniem 15.12.2022 r. rząd wydał nowelę o polepszeniu Beneficjentom warunków Programu „Czyste Powietrze” z mocą od dnia 3.01.2023 r., dlatego Rada Fundacji sporządziła uchwałę o uruchomieniu Projektu społecznego “Czyste Powietrze” wraz z projektem Regulaminu statutowego – Projekt społeczny “Czyste Powietrze” i wezwała Zarząd do uchwalenia w/w Regulaminu i wdrożeniu go w życie.
Oczywiście, w/w Regulamin przewidywał współpracę Fundacji w ramach Projektu społecznego “Czyste Powietrze” jako operatora społecznego z operatorami finansowo – gospodarczymi, czyli powołanymi uprzednio przez Fundatora przedsiębiorstwami typu “ethicdomes ” spółka z o.o. oraz nowymi przedsiębiorstwami budowlanymi.
W tym miejscu należą się od Fundacji “Arystoteles” , jak i od przedsiębiorstwa budowlanego “ethicdomes” spółka z o.o. specjalne podziękowania dla Dziennika ogólnopolskiego “Rzeczypospolitej” oraz redaktor Aleksandry Bełdowicz za artykuł pod tytułem: “Czyste Powietrze po nowemu Zasady Programu na 2023-rok z 5.01.2023 r., z którego obszernie korzystaliśmy dla uzasadnienia naszego zainteresowania w/w Programem.
1. Początkowy Budżet Programu Priorytetowego “Czyste Powietrze” Ponad 100 mld zł do rozdania
Jak wynika z danych rządowej Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), wziętych do Celu Programu Priorytetowego “Czyste Powietrze” otwartego we wrześniu 2018 r. oraz w wyznaczeniu wskaźników osiągnięcia celu w/w Programu, do wymiany w Polsce od 2018 r. pozostawało ponad 3 mln przestarzałych pieców w domach jednorodzinnych, podobno w ogromnym stopniu odpowiadających za zanieczyszczenie powietrza. Rząd, jak przystało na demagogicznych demonokratów, przemilczał w Programie Priorytetowym “Czyste Powietrze” energetykę, przemysł i obce odpady radioaktywne jako podstawowe źródła zanieczyszczeń naszej kochanej Ojczyzny.
W odpowiedzi na uzasadnioną racjonalnie konieczność walki z zanieczyszczeniem powietrza generowanym przez tzw. kopciuchy, czyli przestarzałe kotły na paliwa stałe oraz polityka unijną w zakresie popierania odnawialnych źródeł energii, rząd uruchomił pierwszą edycję „Czystego powietrza” już we wrześniu 2018 r. w celu wymiany ponad 3 mln sztuk dotychczasowych źródeł ciepła (tzw. kopciuchów) oraz poprawy efektywności energetycznej ponad 3 mln domów jednorodzinnych. Według rządu, planowana wymiana w/w ilości kopciuchów miała zakończyć się po 11 latach, tj. już w 2029 r., przy czym zaplanowany budżet Programu miał wynosić 103 mld zł, umowy z Beneficjentami miały podpisywać WFOS zaledwie do końca 2027 r., a dotacje miały być wypłacane tylko do 30 września 2029 r.
2. Sromotna porażka rządowego Programu Priorytetowego “Czyste Powietrze” z 2018 r.
Według danych z 23 grudnia 2022 r., opublikowanych na profilu programu „Czyste powietrze” na Twitterze, skierowanego na termomodernizację starych domów jednorodzinnych, od otwarcia Programu w 2018 r. do końca 2022 r. czyli przez 5 lat trwania Programu, a zatem przez połowę trwania tegoż Programu, rządowi udało się nakłonić zaledwie 535,5 tys. Beneficjentów do złożenia wniosków na łączną kwotę dofinansowania przekraczającą zaledwie 10 mld zł czyli zaledwie na 10% ze 103 mld zł łącznej sumy dotacji przeznaczonych przez rząd dla Beneficjentów z tego Programu, a na podstawie w/w wniosków agencja rządowa NFOS do tej pory podpisała zaledwie 460 tys. umów na kwotę 8 mld zł.
Oznaczało to, że przy utrzymaniu przez rząd Programu “Czyste Powietrze” na zasadach do 15.12.2022 r. utrzyma się dotychczasowe tempo wymiany starych pieców, czyli przez kolejne lata 2023 – 2027 (5 lat) aż do momentu zakończenia w/w Programu z Programu skorzysta kolejne około 535,5 tys. Beneficjentów czyli zaledwie do 1,15 mln właścicieli domów jednorodzinnych, czyli uda się rządowi pozbyć jedynie 1,15 mln przestarzałych pieców w domach jednorodzinnych., czyli nieco ponad jednej trzeciej z planowanych przez rząd 3 mln tzw. kopciuchów.
DEMAGODZY, OPIERAJĄCY SIĘ W MYŚLENIU I DZIAŁANIU NA SOFIZMATACH ZNÓW ZETKNĘLI SIĘ Z RZECZYWISTOŚCIĄ, POCIĄGAJĄC ZA SOBĄ NARÓD W ZACOFANIE.
Miażdżącej krytyki zarówno polityki finansowej rządowego programu „Czyste powietrze” jak i w jej następstwie, takiejże dotychczasowej realizacji czyli do 15.12.2022 r. dokonał Marian Banaś, prezes konstytucyjnego organu kontroli gospodarki finansowej rządu i państwa czyli Najwyższej Izby Kontroli, szacując, że osiągnięcie właściwych efektów w zakresie poprawy jakości powietrza zajmie rządowi co najmniej cztery lata dłużej niż planowany czas trwania programu, czyli nie do 2027 r. lecz aż do 2031 r. NIK w swojej ocenie nie odniósł się głównie do celów społecznych, które są najważniejsze, lecz skupił się tylko na istotnych wadach prowadzenia przez rząd demonokratyczny całkowicie nieracjonalnej polityki budżetowej państwa przez wskazanie zagrożeń dla istnienia Programu w postaci niepewności źródeł finansowania Programu oraz niezbilansowania się budżetu Programu.
3. Akty prawne z 15.12.2022 r. o polepszeniu warunków Programu Priorytetowego “Czyste Powietrze” z dniem 3.01.2023 r.
W dniu 15.12.2022 r4. minister resortu klimatu i środowiska Anna Moskwa odpowiedzialna za Program “Czyste Powietrze” potwierdziła, że rząd uruchomił z mocą od dnia 3.01.2023 r. polepszoną wersję Programu Priorytetowego „Czyste powietrze”, polegającą na rozszerzeniu kręgu podmiotowego Beneficjentów, zakresu przedmiotowego dotacji jak i NOWOŚCI, polegającej na wprowadzeniu prefinansowania kompleksowej termomodernizacji domów do 50% dotacji. Uwzględniła także inflacje i drożyznę materiałów i usług budowlanych poprzez powiększenie wielkości dotacji.
4. Na czym polega zwiększona atrakcyjność PP “Czyste Powietrze” od dnia 3.01.2023 r.?
Po pierwsze, rząd rozszerzył kręgi Beneficjentów z ludzi o skrajnie niskich dochodach na ludzi o niskich dochodach w każdej z trzech grup Beneficjentów podzielonych na grupy ubóstwa, nędzarzy, skrajnie ubogich i ubogich. Ponadto rząd od 03.01.2023 r. zwiększył wysokości dotacji dla każdej z w/w grup społecznych.
W związku z w/w rozszerzeniem kręgu Beneficjentów jak i zwiększeniu kwot dotacji, Beneficjenci wcześniejszych edycji mogli po 3.01.2023 r. wystąpić o kolejne dofinansowanie, na dopłaty tych dotacji. Otóż rząd podwyższył dotychczasową maksymalną podstawową kwotę dotacji z 30 000 zł na kwotę 66 000 zł, dotychczasową maksymalną podwyższoną kwotę dotacji z 47 000 zł do kwoty 99 000 zł, a dotychczasową maksymalną najwyższa kwotę dotacji z 79 000 zł do 135 tys. zł.
5. Wymogi formalne stawiane Beneficjentom od 3.01.2023 r.
Po polepszeniu reguł Programu Priorytetowego „Czyste powietrze”, od 3 stycznia 2023 r. z dofinansowania może skorzystać osoba fizyczna będąca właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą, której roczny dochód nie przekracza kwoty 135 000 zł.
Rząd rozszerzył krąg Beneficjentów:
1. w przypadku podstawowego wymiaru dotacji do osób osiągających dochód nie więcej, niż kwotę 2 651 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym oraz nie więcej, niż kwotę 1894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym
2. W przypadku najwyższego wymiaru dotacji do osób osiągających dochód nie więcej, niż kwotę 1526 zł zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym oraz nie więcej, niż kwotę 1090 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Po polepszeniu reguł Programu Priorytetowego „Czyste powietrze”, od 3 stycznia 2023 r. w stosunku do w/w grup osób rząd znacznie podwyższył również kwoty dotacji – w przypadku dofinansowania podstawowego dotychczasowa maksymalna kwota wsparcia wzrosła z 30 000 zł do 66 000 zł. Kwota dofinansowania podwyższonego wzrosła z 47 000 zł do 99 000 zł, a w przypadku dofinansowania najwyższego kwota wsparcia wzrosła z 79 000 zł do 135 000 zł.
Po polepszeniu reguł Programu Priorytetowego „Czyste powietrze”, od 3 stycznia 2023 r. rząd wprowadził NOWOŚĆ dla Beneficjentów podwyższonego oraz maksymalnego dofinansowania, a mianowicie możliwość ubiegania się o wypłatę do połowy dotacji w ramach prefinansowania inwestycji, a więc jeszcze przed rozpoczęciem prac remontowych.
Wnioskodawcom prefinansowania pierwsza transza dotacji do 50% dotacji powinna być wypłacona przez WFOS do 14 dni od dnia zawarcia umowy, a pozostała kwota z dołu, czyli dopiero do 30 dni od zakończenia prac remontowych przez generalnego wykonawcę, no i oczywiście złożenia wniosku o wypłatę.
6. Wymagana dokumentacja od Beneficjenta PP “Czyste Powietrze”
6.1. Obowiązkowy audyt energetyczny
W przypadku ubiegania się o dotację na kompleksową termomodernizację (za którą uznaje się redukcję zużycia energii użytkowej na cele ogrzewania budynku do wartości nie większej niż 80 kWh/m2/rok lub o co najmniej o 40%), przed jej przyznaniem Beneficjent powinien, pozyskać od audytora audyt energetyczny domu jednorodzinnego, jeżeli audytor zażąda płatności z góry, to za 100% środki własne na audyt, przy czym także na audyt Beneficjent będzie mógł, co prawda otrzymać dofinansowanie zwrotne do 1 200 zł.
Od 3.01.2023 r. rząd wprowadził w w/w Programie również możliwość wnioskowania o przeprowadzenie termomodernizacji domu przez Beneficjentów, którzy wcześniej otrzymali dofinansowanie z w/w Programu na wymianę kotła jako politykę, mającą zachęcić Beneficjentów Programu do „poszerzenia inwestycji w zwiększenie efektywności energetycznej” o nowe elementy termomodernizacji.
Kolejną rozszerzeniem przedmiotowym Programu od 3.01.2023 r. jest umożliwienie uzyskania dotacji na nowe typy źródeł ciepła czyli na kotły na biomasę drzewną o obniżonej emisyjności cząstek stałych ≤ 20 mg/m3 w sytuacji, gdy budynek jest podłączony do sieci dystrybucji gazu, za to od 1 lipca 2023 r. rząd zniósł możliwość uzyskania dofinansowania kotłów na biomasę drzewną, których emisyjność cząstek stałych przekracza 20 mg/m3.
6. Procedura aplikowania o dotację PP “Czyste Powietrze”
Beneficjenci powinni składać wnioski o dofinansowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem w ramach Programu Priorytetowego “Czyste Powietrze” do właściwego terytorialnie wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej według miejsca położenia domu lub lokalu mieszkalnego objętego dotacją.
Beneficjenci Programu mogą znaleźć elektroniczny Generator Wniosków na Portalu Beneficjenta, znajdującym się na stronach WFOŚIGW wraz z załącznikami, a także instrukcję wypełnienia wniosku.
Do pobrania wersji elektronicznej wniosku konieczne jest zarejestrowanie przez Beneficjenta konta na w/w portalu. Wniosek, po pobraniu powinien zostać wypełniony, a następnie przekazany przez Beneficjenta przez Portal Beneficjenta do właściwego WFOŚIGW. Konieczne jest również dodatkowe wydrukowanie Wniosku w formie papierowej, podpisanie Wniosku i dostarczenie go osobiście lub pocztą do stosownego WFOŚIGW
Beneficjent może również pozyskać kredyt w banku na dotację, zanim uzyska dotację od rządu. W tym celu Beneficjent powinien złożyć wniosek do banku o Kredyt Czyste Powietrze, a po otrzymaniu kredytu, złożyć wniosek do WFOŚIGW o dotację z programu. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dotację przez WFOŚIGW kredyt zostanie wypłacony przez bank, a Beneficjent będzie zmuszony rozliczyć się z inwestycji przed WFOŚIGW i bankiem w ciągu 18 miesięcy od złożenia wniosku do WFOŚIGW.
Dla zainteresowanych publikacjami prasowymi, wraz z odnośnikami do poprzednich edycji rządowego Programu Priorytetowego “Czyste Powietrze” polecamy artykuł redaktor Aleksandry Bełdowicz w “Rzeczypospolitej” z 5.01.2023 r., z której obszernie korzystaliśmy, na prawach cytatu, dla uzasadnienia zainteresowania w/w Programem przez Fundację “Arystoteles” i uruchomienia Projektu społecznego “Czyste Powietrze”.
https://klimat.rp.pl/smog/art37733281-czyste-powietrze-po-nowemu-zasady-programu-na-2023-rok
Literatura:
Źródło prasowe:
https://klimat.rp.pl/smog/art37733281-czyste-powietrze-po-nowemu-zasady-programu-na-2023-rok
Czyste powietrze” po nowemu. Zasady programu na 2023 rok
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: Rzeczpospolita